Train Depot

Sprawa jest prosta. Jak pociąg nie ma "Train Depot" w rozkazach to głupieje. Właściwie to dostaje wolnej woli i jak mu się zapragnie to podjedzie do depotu. Wynikają z tego same nieszczęścia. Pociągi kręcą się bezwładnie, robią pętle na stacjach, gubią się. Można łatwo temu zaradzić. Wystarczy dodać przynajmniej jeden depot to rozkazów i pociąg automatycznie traci wolną wolę.
Oto przykład:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Pociąg po załadunku wjedzie do serwisu za stacją. To samo zrobi po wyładunku. Trzymając klawisz ctrl naciskamy na kolejne ordery (rozkazy) danego pociągu. Ekran zostanie automatycznie wycentrowany na danej budowli.
Zalety:

  • pociąg nie kombinuje samemu
  • jedzie do depotu kiedy my tego oczekujemy
Wady
  • usuwanie depotów jest męczące - trzeba sprawdzić, czy ktoś z nich korzysta
  • pociągi zawsze wjeżdżają do depotu
  • przy większej ilości pociągów mamy korek przed depotem

Usuwanie depotów. Zmiana ich miejsca.
Zawsze, ale to zawsze przed usunięciem depotu sprawdzamy, czy jakiś pociąg z niego korzysta. Korzysta, czyli ma go w rozkazach.
Klikamy na depot. Następnie na małą ikonę pociągu w prawym dolnym rogu. Dostajemy listę pociągów z niego korzystających.


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Bardzo irytujące jest, gdy depot zostanie usunięty a następnie połowa pociągów krzyczy, że ma "invalid order". Przypominam, trzymanie ctrl i klikanie po orderach (rozkazach) bardzo ułatwia budowanie.

Pociągi zawsze wjeżdżają do depotu.
Gdy mamy depot w orderach (rozkazach) to pociąg zawsze go odwiedza. Nie jest to optymalne rozwiązanie.
Z pomocą przychodzi flaga "service", którą można dodać do rozkazie wjazdu do depotu. Klikamy na order numer 2 a następnie w prawym dolnym rogu "service". To samo z pozycją numer 4.


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Działa to następująco:
Pociąg się ładuje (rozkaz 1).
Gdy skończy załadunek to jeszcze będąc na stacji przechodzi do drugiego rozkazu. Jest tam flaga "service".
Teraz następuje decyzja. Jeżeli pociąg jest w dobrej kondycji to omija rozkaz 2 i idzie do trzeciego (stacja rozładunkowa). Przy złym stanie pociągu rozkaz nie jest pomijany i pociąg wjeżdża do depotu.
Rozkazy 3 i 4 działają tak samo dla stacji końcowej.
Taki układ rozkładu jazdy sprawdza się przy większej ilości pociągów. Jednak nie rozwiązuje problemu długich tras.

Długie linie, dużo pociągów.
Czasem jeden depot przy stacji załadunkowej i wyładunkowej to za mało. Dużo pociągów - depot zapchany. Linia jest długa - pociągi psują się po drodze. Można dodać depoty po drodze. Tak nie należy tego robić:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Powyższy przykład jest zły/zły.
Dlaczego?
Otóż wynika to bezpośrednio z zasady działania flagi "service". Jeżeli pociąg opuszcza stację to przechodzi do rozkazu numer dwa. Tam dokonuje wyboru. Tam, czyli na liście rozkazów - pociąg dalej jest na wylocie stacji. Jeżeli uzna, że jest sprawny to przeskakuje rozkaz 2. Rozkaz 3 (depot daleko na linii) jest taki sam jak 2 (też ma flagę service). Jeżeli pociąg ominą rozkaz 2 to od razu ominie 3. Wszystko to będzie się działo jak jeszcze pociąg jest na stacji załadunkowej. Trzeba jakoś wykombinować aby pociąg podejmował decyzję zaraz przed depotami na linii.


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Teraz jest już lepiej.
Pociąg opuszcza stację załadunkową i dokonuje wyboru czy wjechać do depotu. Następnie ma rozkaz przejazdu przez waypoint. Pociąg pokona dość długą drogę zanim tam dotrze. Po przekroczeniu punktu kontrolnego znowu dokonuje decyzji "wjechać czy nie wjechać do depotu". Ważne jest, że ta decyzja zostanie podjęta gdy pociąg będzie w pobliżu danego depotu. Decyzję podejmie na podstawie stanu w jakim się znajduje teraz, a nie przy wyje?dzie ze stacji załadunkowej.

Depoty na liniach wielotorowych.
Gdy mamy kilka torów w jedną stronę to sprawa się trochę komplikuje. Oto przykład jak nie należy robić:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Każdy waypoint jest indywidualny, czyli pojawiają się problemy. Po mimo kilu torów w jedną stronę pociągi i tak będą się pchać przez dany waypoint. Rozdzielanie pociągów na te co mają jechać prawą/lewą stroną też jest bez sensu. Połowa pociągów będzie miała 02a a druga 02aa w rozkazach. Na szczęście jest rozwiązanie:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Proszę spojrzeć na rozkaz numer 3. Występuje tam zwrot "go via". Oznacza, że pociąg ma przejechać przez daną stację bez zatrzymywania się na niej. Taka drobna uwaga: Jak dodajemy depot do rozkazów to możemy przytrzymać klawisz CTRL podczas klikania na depot. Automatycznie zostanie ustawiona flaga service.

Stacja z dużą ilością pociągów.
Problemy zaczynają się, gdy mamy stację mocno obleganą. Przykład takiej stacji to elektrownia do której dostarczamy węgiel z całej mapy. Jeden depot na wylocie przestanie się sprawdzać. W takiej sytuacji można użyć następującego rozwiązania:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Każdy pociąg, który opuszcza stację wjedzie do depotu. Powyższych depotów nie dodajemy do orderów (rozkazów).
Czasem zachodzi potrzeba stworzenia dwóch takich stacji. Przykład to linie pasażerskie, dobra oraz stal. W takiej sytuacji pociągi nie będą miały w orderach żadnego depotu. Rozwiązaniem jest umieszczenie na linii depotów wraz z waypointami. Jak to zrobić opisałem post wyżej.

Podwójne depoty:
niemiec wykombinował rewelacyjny typ obowiązkowego depotu:


Aby powiększyć kliknij na obrazek

Na jedną nitkę przypadają 2 depoty. Brak toru "na wprost" - pociąg musi odwiedzić serwis. PBS na wje?dzie powoduje że pociągi mogą się "mijać". Jeden wjeżdża do depotu a drugi w tym samym czasie go opuszcza.
Oczywiście powyższych depotów nie dodajemy do orderów/rozkazów.

Natomiast Alkomat wykombinował jak upchać podwójne depoty na małej przestrzeni:


Aby powiększyć kliknij na obrazek
Rozwiązanie w sam raz na wylot stacji.
Budujemy 3 nasypy (a, b, c).
Pierwsza linia ma serwis na nasypie "a", druga na "b" a ostatnia na "c". Co ciekawe gdy mamy więcej linii to czwartą serwisujemy na nasypie "a", piątą "b" i tak w kółko. Nieważne ile mamy linii to trzy nasypy wystarczają.

Mike
Poradnik został skopiowany ze strony:
openttd.prochy.pl
2009-2014 Pawilonek